תביעת נכות נפשית ביטוח לאומי
עורך דין צבי זגלשטיין

עורך דין צבי זגלשטיין

נכות נפשית ביטוח לאומי

ישנם אנשים רבים אשר סבורים כי נכות נפשית היא סוג של מחלה אחת ומחלה זו, אינה משתנה בין אדם לאדם, אך האמת רחוקה מאוד מסברה זו. ישנן מחלות נפש, אשר מוגדרים בסעיפים 33 ו- 34 בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי וקביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה התשט"ז 1956. בתקנות הללו, מוגדרות מחלות הנפש אשר מקנות תביעת נכות נפשית ביטוח לאומי ואלה הן מחלות הנפש שמוכרות ע"י המל"ל:

  • סכיזופרניה – (פיצול אישיות)
  • הפרעות דלוזיונליות
  • הפרעות אכילה
  • חרדה
  • הפרעה דו קוטבית (מאניה דפרסיה)
  • הפרעות תלויות דחק 

אם נגדיר זאת כך, הליך תביעת נכות נפשית ביטוח לאומי זהה לתביעת נכות פיזית. על הנפגע או על בני משפחתו, לאסוף את כל המידע וחו"ד רפואיות הקשורות למחלת הנפש אשר ממנה סובל התובע. יש להגיש את התביעה לנכות נפשית ולאחר שפקיד התביעות בביטוח הלאומי יקבל את  התביעה, הוא יזמן את התובע לוועדה הרפואית. 

בוועדה הרפואית, יבדקו  הרופאים שמתמחים במחלות נפש  והכוונה היא אל רופאים  פסיכיאטרים, את אחוזי אובדן כושר עבודה והם יחליטו, אם התובע יקבל, או לא יקבל את אחוזי הנכות. אם החלטתה של הוועדה הרפואית לא מוסכמת, ניתן יהיה לפנות אל עו"ד המתמחה בתביעות מול הביטוח הלאומי.

האם ישנם תנאי זכאות לנכות נפשית מטעם המוסד לביטוח לאומי?

ישנם תנאי זכאות  לאחוזי נכות מטעם המוסד לביטוח לאומי ואלה הם:

  • על התובע להיות תושב/ת ישראל ומעל 18 שנים
  • אם התובע אינו עובד, או שהכנסותיו כשכיר או עצמאי, נמוכות מ-60% מהשכר הממוצע במשק.
  • נקבעה נכות רפואית, כאשר רופא מטעם הוועדה הרפואית של המל"ל קבע לו נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או כאמור בשיעור של 40% לפחות
  • דרגת אי כושר השתכרות ירדה ב-50% ונקבעה לתובע דרגת נכות בשיעור של: 60%,65%,74%, או 100%. 

פתולוגיה נפשית או הפרעה פסיכוטית? ההבדל ביניהן בהכרה בנכות הנפשית

כאשר המוסד לביטוח לאומי, בוחן את המסמכים הרפואיים וחו"ד של הרופאים הפסיכיאטריים  כאשר מדובר על תביעת נכות נפשית ביטוח לאומי, ישנה הבחנה בין מחלת נפש על רקע פסיכוטי. 

הכוונה היא אם לתובע קיימת הפרעה סכיזו אקטיבית, או שהוא סובל למעשה מסכיזופרניה (פיצול אישיות) או שהוא סובל מתסמונות המוגדרות כהפרעות פסיכוטיות גרידא. יחד עם זאת, קיימת קבוצה שונה לגמרי שמכילה פתולוגיה נפשית כגון:דיכאון, חרדות והפרעות כגון PTSD (פוסט טראומתי) או מאניה דפרסיה. כאשר מדובר על הקבוצה השנייה כשאר מדובר על פתולוגיה נפשית, קשה מאוד לקבל הכרה על נכות נפשית מהמוסד לביטוח לאומי.

מתי התובע יקבל הודעה בדבר אחוזי הנכות הנפשית שנקבעו לו?

המסקנות של הוועדה הרפואית, יינתנו לתובע תוך 60 ימים. על הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי לפסוק אחוזי נכות בגובה של 60% או נכות נפשית בגובה של 40%, כאשר הנכות מורכבת מכמה ליקויים שאחד מהם יהיה בגובה של לפחות 25%. לעקרות בית, תינתן הכרה לנכות נפשית בגובה 50% בלבד. לאחר שהתובע יקבל את אחוזי הנכות הנפשית, תתבצע הערכה באמצעות פקיד התביעות, אשר יקבע את דרגת אי ההשתכרות של התובע כתוצאה מהנכות הנפשית. יחד עם זאת, יתבצעו חישובים נוספים כגון: רמת ההכנסה של התובע, כיצד אותה נכות נפשית אשר ממנה סובל התובע,מגבילה אותו לעסוק במשלוח ידו וכדומה.

לסיכום – מומלץ תמיד להסתייע עם עו"ד המתמחה בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי, היות ומדובר בבירוקרטיה מורכבת ומתישה ועוה"ד המתמחה בתחום זה, יוכל לייצג אתכם, לאסוף עמכם את חו"ד הרפואיות וכן, לשלוח אתכם לרופאים מומחים בתחום הפסיכיאטריה שרק יגרמו להעלאת הסיכויים לקצבת נכות נפשית 

התייעצו עם עורך דין מומחה

אנו במשרד עורכי דין צבי זגלשטיין, מזמינים אתכם ואתכן להתייעצות משפטית ראשונית ללא עלות או התחייבות עם עורך דין ביטוח לאומי

ניתן לכתוב לנו בוואטסאפ, ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר לקבלת שיחה חוזרת.

תאונת עבודה - בפירוט:

אנו מזמינים אותך להתרשם מהתוכן באתר, מגוון מאמרים ופסקי דין בנושאים בהם עוסק המשרד.

אנו מקווים שתוכל להפיק תועל מהתוכן באתר, אולם יש להדגיש כי התוכן מתעדכן מעת לעת.

התוכן באתר אינו יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני בשום צורה ואופן.

התקשר עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ בטלפון: 03-9444747 

ו/או השאר פרטיך באתר, לקביעת פגישת יעוץ 

 ללא עלות וללא כל התחייבות. 

שאלות נפוצות

משרדנו ייצג ומייצג אלפי לקוחות בתביעות מול המוסד לביטוח הלאומי וגורמים רלוונטיים נוספים למיצוי זכויותיהם של נפגעי תאונת עבודה.

משנת 2006 ועד היום, צברנו 

תאונות עבודה יכולות לטמון בתוכן נסיבות שונות, חלקן שגורות ונפוצות וחלקן מצריכות בדיקה קפדנית והתוויית אסטרטגיה משפטית נכונה.

אנו מטפלים בכל סוגי התביעות, החל ממקרים מוכרים כגון פציעת גב, ועד לאירועים מוחיים המוכרים כתאונת עבודה.

משרדנו יושב ברחוב המסגר 56, קומה 2.

ניתן לקבל ייעוץ טלפוני משפטי מקדים.

לקבלת ייעוץ משפטי

חייגו עכשיו:

03-9444747

סיכום דבר: