מהי התעמרות בעבודה?

מהי התעמרות בעבודה?

על פי הסטטיסטיקה בישראל, אחד מתוך שלושה ישראלים, יחווה התעמרות בעבודה בחומרה זו או אחרת. 

למעשה אין דפוס של אדם ייחודי, אשר עשוי ליפול קרבן להתעמרות. יש לציין, כי התעמרות זו במקום העבודה, יכולה לפגוע גם בעובדים בדרגות בכירות. למעשה, התעמרות במקום העבודה, הוא מונח  כולל, שהוא בעל אופי משפט וסוציאלי, כך שניתן יהיה לייחס  להתנהגות פוגענית מצד המעסיק, או כאלה שהן גורמות להשפלת העובד/ת,  פוגעות ושמות אותו ללעג, במיוחד כאשר מדובר על הלבנת פנים מול חבריו לעבודה של אותו עובד/ת.

זהו נושא הנתון לפרשנות ושלעתים קרובות מצריך בדיקה מקדימה מעמיקה בטרם נקיטת צעדים. בכל שאלה והתייעצות עם עורך דין דיני עבודה ממשרדנו, אנו מזמינים אתכם ואתכן להשאיר לנו פניה באתר, ליצור עמנו קשר טלפוני או לכתוב לנו בוואטסאפ.

התעמרות בעבודה – עילה מוצדקת לפיטורין מצד העובד

סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורין, קובע כי התפטרות של עובד/ת קובע, כי התפטרות עקב נסיבות ביחסי העבודה, נחשבת עילה לראות בהתפטרות כפיטורים הכוונה היא, כי ההתפטרות כדין פיטורים. 

קיימים מקרים רבים, כאשר נוצרים יחסים קשים, בין העובד למעביד והעובד יהיה רשאי להתפטר ע"פ חוק וכן, החוק יראה בו כמי שפוטר, על רקע התעמרות בעבודה מצד המעסיק או מי מטעמו. לעובד שהתפטר, מגיעים פיצויי פיטורין על פי דין והוא אף יוכל לקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי.

סימנים להתעמרות בעבודה

יש לציין, כי התעמרות בעבודה, עשויה ללבוש מס' צורות, אם מצעקות, השפלות, איומים ועד לדרכים שהן נחשבות למתוחכמות יותר, כגון הטלת משימות משפילות על העובד/ת, או משימות שאינן מתאימות לכישוריו של העובד/ת, ביקורות יתר, התנהגות דקדקנית, האשמות שווא, פגיעה במעמד העובד/ת, הטלת עבודה שאינה חופפת את שעות העבודה המקובלות, בידוד חברתי של העובד/ת ועוד כהנה וכהנה. 

ראשית, אם נפלת קורבן למעביד שמתעמר, במידה ומדובר על תאגיד או חברה מסודרת העובדת לפי ההסכם הקיבוצי, יש לפנות אל וועד העובדים או אל משאבי האנוש של החברה, כך שהוועד, יוכל להבטיח עבודה מוגנת וסביבה הוגנת לעובד/ת.

למעשה, קיים קוד אתי, ממש כמו החוק למניעת הטרדה מינית במקום העבודה. לוועד העובדים או למשאבי האנוש, אם מדובר בחברה או תאגיד, ישנם כלים לסיוע בהתמודדות מול תופעה מציקה ולא נעימה כגון התעמרות בעבודה. 

מישור נוסף לטיפול בתופעה של התעמרות מצד המעסיק היא בהיבט המשפטי . הבעיה היא, שבישראל עדיין אין חוק הקשור התעמרות במקום העבודה, כי אם רק הצעות חוק והחשובה או הבולטת  ביניהן היא הצעת חוק למניעת התעמרות במקום העבודה התשע"ה -2015 וכן, הצעת חוק למניעת התנכלות תעסוקתית התשע"ה – 2015.. יחד עם זאת, ביה"ד לעבודה, מודעים להצעות החוק בנושא של התעמרות במקום העבודה והם משתמשים בהן.

התעמרות בעבודה או הרעת תנאים?

בתי הדין לעבודה, למרות שעדיין הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה עברה רק בקריאה טרומית בשנת 2015, עדיין ביה"ד פיתחו כלים פסיקתיים, כך שהתעמרות במקום העבודה מצד המעביד או הממונה, היא עשויה להתפרש כהרעת תנאי עבודה, מה שיזכה את העובד/ת בפיצויי פיטורין, מידה ויחליט להתפטר. 

מלבד זאת, ביה"ד לעבודה, מצאו דרך נוספת, לפסוק פיצויים בגין עוגמת נפש לעובד/ת שעבר התעמרות, מכוח עילות נזיקיות כלליות ועקרונות "תום הלב" החלים באופן רב יותר במשפטים הנערכים בביה"ד לעבודה. למעשה, פיצויים אלה, אף עשויים להגיע לסכומים של עשרות אלפי שקלים, לפי חומרת ההתעמרות והתמשכותה.

תביעה על רקע של התעמרות בעבודה, חייבת להיות מגובה בהוכחות וראיות כגון: מסמכים, צילומים, הקלטות ווידיאו, פרוטוקולים של ישיבות, הודעות במסרונים או בדואר האלקטרוני, חברים בעבודה שיהיו מוכנים להעיד על התעמרות, למרות שעדותם, עשויה לגרום לקשיים, כל עוד הם עדיין ועסקים אצל אותו מעביד שהתעמר בחברם. חשוב לציין, כי אם מדובר בהתעמרות במקום העבודה כאשר ההתעמרות עצמה התבטאה בכינויי גנאי, הוצאת דיבה מול עובדים נוספים, אפשר יהיה לשקול הגשת תביעת לשון הרע כנגד אותו מעסיק. 

במידה ונפלתם קורבן להתעמרות מצד מעסיקכם במקום עבודתכם, פנו מיד אל עו"ד דיני עבודה אשר מתמחה שנים בתחום ויוכל לייצג אתכם באופן מקצועי, כאשר מלוא הפיצויים המגיעים לכם יושגו באמצעותו. 

התייעצו עם משרדו

מעוניינים לבחון את זכויותיכם בגין התעמרות במקום העבודה?

אנו במשרד עורכי דין צבי זגלשטיין, מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר בכל שאלה והתייעצות.

תאונת עבודה - בפירוט:

אנו מזמינים אותך להתרשם מהתוכן באתר, מגוון מאמרים ופסקי דין בנושאים בהם עוסק המשרד.

אנו מקווים שתוכל להפיק תועל מהתוכן באתר, אולם יש להדגיש כי התוכן מתעדכן מעת לעת.

התוכן באתר אינו יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני בשום צורה ואופן.

התקשר עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ בטלפון: 03-9444747 

ו/או השאר פרטיך באתר, לקביעת פגישת יעוץ 

 ללא עלות וללא כל התחייבות. 

שאלות נפוצות

משרדנו ייצג ומייצג אלפי לקוחות בתביעות מול המוסד לביטוח הלאומי וגורמים רלוונטיים נוספים למיצוי זכויותיהם של נפגעי תאונת עבודה.

משנת 2006 ועד היום, צברנו 

תאונות עבודה יכולות לטמון בתוכן נסיבות שונות, חלקן שגורות ונפוצות וחלקן מצריכות בדיקה קפדנית והתוויית אסטרטגיה משפטית נכונה.

אנו מטפלים בכל סוגי התביעות, החל ממקרים מוכרים כגון פציעת גב, ועד לאירועים מוחיים המוכרים כתאונת עבודה.

משרדנו יושב ברחוב המסגר 56, קומה 2.

ניתן לקבל ייעוץ טלפוני משפטי מקדים.

לקבלת ייעוץ משפטי

חייגו עכשיו:

03-9444747

סיכום דבר:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support