עבודה מעל 12 שעות תביעה: מדריך לעובדים

מתי ניתן להגיש תביעה בגין העסקת עובד מעל 12 שעות?

חוק שעות העבודה והמנוחה (התשי"א -1951) תוחם את מס' השעות אשר בהן מותר למעביד להעסיק את עובדיו ויוצר 2 מגבלות עיקריות. הראשונה – מגבלת השעות היומיות והשנייה- מגבלת השעות השבועיות. 

את מגבלת השעות הנוספות, ניתן לראות בסעיף 2(א) לחוק שעות העבודה והמנוחה, אשר תוחם את שעות העבודה ל-8 שעות בלבד וזה לשון הסעיף בחוק: "יום עבודה לא יעלה על שמונה שעות העבודה". מגבלת השעות השבועיות, מופיעה בסעיף 3 אשר לפי סעיף זה, שבוע עבוד, לא יעלה על 45 שעות שבועיות. אך השאלה היא:" כיצד ייתכן שעובדים רבים במשק, מועסקים 9,10 ואפילו 12 שעות ביום? כאשר גם לגבי המכסה השבועית של שעות העבודה השבועיות על פי החוק, עוברת הרבה את 45 השעות השבועיות המותרות  בחוק?

לפי ההיתר החדש, נקבע כי עובד לא יועסק מעל 67 שעות עבודה שבועיות, הכולל גם שעות נוספות. כמו כן, התנאי הנוסף הוא, שמכסת השעות הנוספות, בחודש עבודה, לא יעלה על 90 שעות נוספות. יחד עם זאת, מחד גיסא, יום עבודה לפי ההוראות של סעיפים 2,4 או 5 לחוק הכולל שעות נוספות, לא יעלה על 12 שעות עבודה ביום, אך מאידך גיסא, ניתן יהיה להעסיק עובד 14 שעות עבודה, כולל שעות נוספות, לא יותר מ-8 פעמים בחודש. המעסיק צריך לדעת, כי בכפוף לכך, חייבת להינתן הפסקה של 15 דקות לפחות בין השעות 12:00-14:00 ביום עבודה, מבלי לגרוע מזכות להפסקה הקיימת לעובד על פי כל דין.

מתי בכל זאת, אפשר להעסיק עובדים יותר מ-12 שעות עבודה ביום?

שר העבודה, רשאי לקבוע בתקנות, מתי בכל זאת, ניתן יהיה להעסיק עובד מעל 12 שעות עבודה ורק מקרים הבאים:

  • יום עבודה, אשר תחומו פחות מהקבוע בסעיף 2 ושבוע עבודה שתחומו פחות מהקבוע בסעיף 3 לעבודות מסוימות, אם ראה צורך, כי מטעמי בריאות העובד או בנסיבות העבודה
  • עבודות הקשורות לחקלאות, או כאלה הקשורות לבעלי חיים
  • בתי חולים או מוסדות המטפלים בחולים, מוסדות החלמה, בתי מרקחת ,בתי מלון, מוסדות לילדים, עבודות שמירה, עבודות הקשורות לביטחון המדינה, כאשר עבודות אלה, הן חיוניות לציבור והן מפורטות בתקנות משרד העבודה.

מתי בכל זאת ישנה עליה להגשת תביעה נגד מעסיק שהעסיק עובד מעל 12 שעות עבודה?

במידה והמעסיק, אינו משלם גמול על השעות הנוספות, יש להגיש תביעה בבית הדין לעבודה וכן, מומלץ תמיד להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני עבודה. מדובר על עילה משמעותית לתביעה כספית, הכוללת כמובן הלנת שכר. 

אם במידה והמעביד מתעקש על העסקה לפי מתכונת זו, יש להגיש תלונה במנהל הסדר ואכיפה של  משרד העבודה . ברוב המקרים, כאשר מוגשת תלונה לגוף זה, המעביד יפסיק להפר את החוק ואף ישלם קנס כספי גבוה.

דוגמא לפסק דין על העסקה באופן קבוע של 12 שעות עבודה ביום

ד' היא עורכת דין שהועסקה במשך 10 שנים במשרד עורכי דין. ד', עבדה 12 שעות ויותר בכל יום, לפני נישואיה, כאשר נישאה ונכנסה להיריון בגיל 34, כבר לא יכלה לעבוד תחת השעות התובעניות והמוגזמות שבהן נהגה לעבוד במשך כל שנות עבודתה עד להריונה. כאשר ילדה את תינוקה ולאחר חופשת הלידה, כאשר הייתה מעוניינת לחזור לעבודתה, מנהל המשרד, הבהיר לה, כי היא תצטרך לעבוד באותה המתכונת שעבדה לפני הלידה. 

עורכת הדין סירבה, התפטרה מעבודתה והגישה תביעה בבית הדין לעבודה נגד מעסיקיה שלא התחשבו במצבה הנוכחי כאם  וכאישה עובדת שכבר לא תוכל לעבוד 12 שעות ביום ויותר. אם גם אתם נתקלתם בסיטואציה כזאת, יש לפנות מיד לעו"ד דיני עבודה, אשר יוכל לייעץ לכם לפני הגשת תביעה וכן, לתבוע מהמעסיק את הפיצוי  לפי נתוני המקרה.

התייעצו עם משרדו

חוששים שמא רומסים את זכויותיכם?

אנו במשרד עורכי דין צבי זגלשטיין, מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר בכל שאלה והתייעצות.

תאונת עבודה - בפירוט:

מאמרים מומלצים עבורך:

מתי מגישים תביעות רפואיות?

מתי מגישים תביעות רפואיות?

בנוף המשפטי, רשלנות רפואית נחשבת לענף מורכב וסבוך, המצריך הכנה מקדימה, סקירה קפדנית וסידור יסודי של כל המסמכים המגבים את טיעוניהם של התובעים כנגד המוסד

קרא עוד »
תביעה להכרה בתאונת עבודה

תביעה להכרה בתאונת עבודה

חוק הביטוח הלאומי מגדיר תאונת עבודה כתאונה שאירעה לעובד תוך כדי ועקב עבודתו.  עובד שנפגע בתאונת עבודה באופן שפגע בכושר עבודתו ואילץ אותו עקב כך

קרא עוד »

אנו מזמינים אותך להתרשם מהתוכן באתר, מגוון מאמרים ופסקי דין בנושאים בהם עוסק המשרד.

אנו מקווים שתוכל להפיק תועל מהתוכן באתר, אולם יש להדגיש כי התוכן מתעדכן מעת לעת.

התוכן באתר אינו יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני בשום צורה ואופן.

התקשר עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ בטלפון: 03-9444747 

ו/או השאר פרטיך באתר, לקביעת פגישת יעוץ 

 ללא עלות וללא כל התחייבות. 

שאלות נפוצות

משרדנו ייצג ומייצג אלפי לקוחות בתביעות מול המוסד לביטוח הלאומי וגורמים רלוונטיים נוספים למיצוי זכויותיהם של נפגעי תאונת עבודה.

משנת 2006 ועד היום, צברנו 

תאונות עבודה יכולות לטמון בתוכן נסיבות שונות, חלקן שגורות ונפוצות וחלקן מצריכות בדיקה קפדנית והתוויית אסטרטגיה משפטית נכונה.

אנו מטפלים בכל סוגי התביעות, החל ממקרים מוכרים כגון פציעת גב, ועד לאירועים מוחיים המוכרים כתאונת עבודה.

משרדנו יושב ברחוב המסגר 56, קומה 2.

ניתן לקבל ייעוץ טלפוני משפטי מקדים.

לקבלת ייעוץ משפטי

חייגו עכשיו:

03-9444747

סיכום דבר:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support