עורך דין תאונות דרכים נזקי גוף

עורך דין תאונות דרכים נזקי גוף

חלק בלתי נפרד מהחברה המודרנית, המערבית והתעשייתית כיום, תופעה שהפכה להיות שגרתית ומובנת מאליו עבור כולנו ממש כמו הליכה וריצה היא השימוש בכלי רכב ממונעים לצרכי תחבורה. כיום כל אחד מאיתנו מגיע ממקום למקום תוך שימוש בלתי פוסק ויומיומי ברכבים, בין אם מדובר באוטובוס, רכב פרטי אופנוע או אפילו רכבת. 

המצאת הרכבים הממונעים הפכה את חיי כולנו לנעימים ומהירים הרבה יותר. מסע שבעבר היה לוקח שעות וימים, כיום יימשך זמן פחות בהרבה ומלבד חווית הנסיעה הנעימה והממוזגת, כולנו יכולים להגיע לכל מקום בקלות בלתי רגילה. אופן נוסף בו שינתה ההמצאה המיוחדת הזו את חיינו הוא כמובן היווצרותה של סכנה חדשה, ואיומה – תאונות הדרכים, חלקן אף מביאות עמן תוצאות קשות וטרגיות.

בכל שאלה והתייעצות, ניתן לפנות אל משרדנו מידית ולהיוועץ עם עורך דין מומחה בתחום.

נזקי גוף בתאונות וחוק הפלת"ד

אין צורך להסביר כמה קשות יכולות להיות תוצאותיה הישירות של תאונת דרכים: פציעות קשות, נכויות חמורות וכמובן מוות פתאומי של אנשים בדמי ימיהם, הרס של משפחות שלמות כהרף עין ומשבר נורא לכל הסובבים אותם. קשות לא פחות הן ההשלכות העקיפות מהתאונות: הנפגעים בתאונה נדרשים לפתע להתמודד לא רק עם הקושי הפיזי, ההחלמה ולעיתים אף הנכות אלא גם עם חשבונות רפואיים כבדים ושלל הוצאות פתאומיות בעודם מרותקים למיטת חוליים ולא יכולים כלל לעבוד. 

המחוקק במדינת ישראל לא היה אדיש כמובן לתוצאותיהן ההרסניות של תאונות הדרכים ולעול הכבד שהן מטילות על החברה. כדי להתמודד עם הקשיים מסוג זה נחקק לפני כמעט 50 שנים "חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים" (התשל"ה 1975 – או "חוק הפלת"ד" בקיצור) שקובע הסדר מיוחד במינו. 

החוק מטיל מצד אחד חובה חוקית חמורה על כל בעל רכב לשלם כל חודש לחברת ביטוח פרטית ולבטח את עצמו ואת רכבו בהגנה מפני תאונות הדרכים. חובה זו ייחודית ודומה לה ניתן למצוא רק בחובות תשלומי ביטוח כגון הביטוח הלאומי וביטוח רפואי בהם חייב כל אדם בישראל. (לשם ההבהרה – הרי אין שום חובה חוקית לכל אדם לבטח את עצמו מפני תאונות בעבודה לדוגמא – הדבר נתון לשיקול דעתו). 

בתמורה לחובה החמורה והקיצונית בתשלום פרמיה חודשית, קובע החוק כי במקרה של תאונה, ישנה חובת "אחריות מוחלטת" על חברת הביטוח לשלם את כלל פיצויי נזקי הגוף לנהג, נוסע או הולך רגל שנפגעו בתאונת דרכים. "אחריות מוחלטת" הוא מונח משפטי שקובע כי בלי שום קשר ליסוד הנפשי (הכוונה, הרצון או הרשלנות) ובלי קשר לסוגיית האחריות הנזיקית והפלילית של המעורבים בתאונה, חברת הביטוח תהיה חייבת לשלם "אוטומטית".

אחריות מוחלטת זו חלה על כל סוגי "נזקי הגוף" שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים. "נזק גוף" גם הוא מונח משפטי שמתייחס לכל נזק שנגרם לגוף האדם או נזק שנגרם כתוצאה מפגיעה בגוף האדם. כך לדוגמא, תחת נזקי גוף כלול כמובן הפיצוי בגין פציעה פיזית, אבל גם פיצוי בגין גרימת נזק נפשי (זמני או קבוע), פיצוי בגין גרימת נכות (זמנית או קבועה), פיצוי בגין אבדן כושר עבודה וכמובן פיצוי על כלל ההוצאות הרפואיות הקשורות בתאונה. 

מי זכאי לפיצויים בגין נזקי גוף?

כאמור, האחריות החלה על חברות הביטוח לפי חוק הפלת"ד היא "אחריות מוחלטת" שמחייבת אותן בתשלום פיצויים לנזקי גוף בלי שום קשר לשאלה מי אשם בתאונה, מי גרם לה או מה היה הסטטוס שלו בסיטואציה. משמעות הדבר שגם הנהג או הנהגים המעורבים בתאונה, גם הנוסעים ששהו ברכב או ברכבים וגם הולכי רגל כולם זכאים באופן אוטומטי לפיצוי על כלל נזקי הגוף שלהם מחברת הביטוח של הרכבים. 

מובן מאליו, כי מאחר שהאחריות המוחלטת נובעת מחובת תשלום ביטוח החובה על הרכב, אם הרכב לא היה מבוטח בביטוח חובה, לא תהיה אחריות מוחלטת בתשלום על נזקי גוף. כדי להתמודד עם בעיה זו ולהגן בכל זאת על נפגעים פוטנציאליים, יצר החוק אופציות אלטרנטיביות שמאפשרות קבלת פיצוי בגין נזקי גוף בהעדר חברת ביטוח, כתלות בסטטוס של הנפגע בתאונה:

1. הולך רגל

הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים יהיה זכאי על פי חוק הפלת"ד לפיצויי אחריות מוחלטת בגין נזקי גוף באמצעות "קרנית" – קרן לאומית לנפגעי תאונות הדרכים שהוקמה במיוחד כדי לפתור את הבעיה שעשויה להיווצר מתאונה שתיגרם על ידי רכב שאינו מבוטח בביטוח חובה.

2. נוסע

נוסע ששהה ברכב בזמן תאונת דרכים זכאי גם הוא לפיצוי מקרן "קרנית", בדומה להולך רגל.

3. הנהג

אדם שנהג ברכב ללא כיסוי ביטוח חובה והיה מעורב בתאונה לא יהנה מהגנת האחריות המוחטת של חוק הפלת"ד מאחר שאין שום חברת ביטוח שאחראית עליו. הואיל והחוק רוצה למנוע מאנשים מלהשתמש ברכבם ללא ביטוח חובה, הנהג גם לא יוכל להגיש תביעה ביטוחית גם ל"קרנית". המסלול היחיד אליו יוכל לפנות הוא תביעה נזיקית "קלאסית", בה יהיה עליו להוכיח שנהג הרכב השני הוא האשם בתאונה ורק אם יוכיח זאת – יהיה זכאי לפיצוי נזיקי.

אמנם, חשוב גם לדעת שסעיף 7 לחוק הפלת"ד מפרט מספר סיטואציות מוגדרות בהן לא תהיה אחריות מוחלטת לפיצוי על נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים. הסיטואציות נוגעות למצבים בהם לדוגמא אדם השתמש ברכב לעבירה פלילית, אדם שגרם בכוונה לתאונה, אם הרכב שאיתו נגרמה התאונה היה גנוב או כאשר הנהג שהשתמש ברכב נהג ללא רישיון נהיגה בתוקף. מדובר בשורת מצבים אותם החוק מנסה למנוע, ולכן קובע בין היתר לצרכי הרתעה שאדם שישתמש ברכבו בצורות כאלו – לא יהיה מוגן באופן אוטומטי (הגם שכאמור תמיד תעמוד לו אפשרות תביעת הנזיקין).

כיצד נראה התהליך אל מול עו"ד תאונת דרכים?

אז איך זה עובד? חשוב לדעת שלא כל אירוע שבו היו מעורבים כלי רכב נחשב לתאונת דרכים, ישנן הגדרות מדויקות בחוק מה נחשב ומה לא נחשב לתאונה מסוג כזה. כדי לוודא שאנחנו "מכוסים" בכל מצב, מומלץ מאוד בראש ובראשונה לצלם את פרטי התאונה (רק אם מצבנו הרפואי מאפשר זאת כמובן!) ואת פרטי הביטוח של הרכב השני ושל רכבנו שלנו. 

חשוב לזכור – גם אם אנחנו מרגישים בסדר אחרי תאונת דרכים מומלץ מאוד ללכת ולהיבדק ב"מיון" כדי לוודא שלא נגרם נזק פנימי או נסתר שעשוי לפגוע בנו בטווח הארוך. ההוצאות הרפואיות יכוסו כאמור באופן מלא על ידי ביטוח החובה ואסור לנו לוותר על טיפול רפואי משיקולי זמן וכסף. כמו כן, מומלץ לתעד כל סוג פגיעה שנגרמה לנו כתוצאה מהתאונה, וחשוב גם לשמור על כל סוגי הקבלות המתעדות את הטיפולים שעברנו והדברים שנאלצנו לרכוש בשל התאונה. 

חשוב במיוחד לפנות לעורך דין מקצועי המתמחה בדיני הנזיקין בכלל ובתאונות דרכים ונזקי גוף בפרט. עורך הדין יוכל לייעץ לנו ולהסביר לנו מה האופציות העומדות לרשותנו, כיצד נוכל להשיג את הפיצוי המגיע לנו ומהו ההליך (פנייה ישירה לחברת ביטוח או תביעה בבית המשפט לדוגמא) שישרת את האינטרסים שלנו באופן האופטימלי. 

תאונות דרכים עם נזקי גוף - בפירוט:

אנו מזמינים אותך להתרשם מהתוכן באתר, מגוון מאמרים ופסקי דין בנושאים בהם עוסק המשרד, כולם נכתבו והונגשו על-ידכם על-ידי עורך דין תאונות דרכים מומחה.

אנו מקווים שתוכל להפיק תועל מהתוכן באתר, אולם יש להדגיש כי התוכן מתעדכן מעת לעת.

התוכן באתר אינו יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני בשום צורה ואופן.

התקשר עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ בטלפון: 03-9444747 

ו/או השאר פרטיך באתר, לקביעת פגישת יעוץ עם עורך דין תאונות דרכים במרכז צבי זגלשטיין 

 ללא עלות וללא כל התחייבות. 

לקבלת ייעוץ משפטי

חייגו עכשיו:

03-9444747

סיכום דבר:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support