פוסט טראומה מהצבא
עורך דין צבי זגלשטיין

עורך דין צבי זגלשטיין

מהו תפקידו של עורך דין בוועדה רפואית של משרד הביטחון?

במסגרת התקנות והתחיקות הנהוגות במדינת ישראל, ישנו חוק הנכים וזהו החוק עמו ניגשים אל תביעתו של המוסד לביטוח לאומי. לעומת זאת, ישנן תקנות לחוק הנכים מטעם משרד הביטחון, ואלו הן תקנות שונות בתכלית.

חלק מן הסעיפים דומים, חלקם הניכר שונים, ופה תפקידו של עורך דין המתמחה בתביעות משרד הביטחון, נכנס אל התמונה. 

הפעילות המשפטית היא שונה, האסטרטגיה המשפטית היא אחרת. אנו פעמים רבות מתארים זאת כמעין סוויץ' שצריך לעשות בתפישת מערכת המשפט, ולהיכנס אל תוך הדמות הצבאית-בטחונית.

אל מול הוועדות הרפואיות של משרד הביטחון, וכל שכן כדי לגבש תביעה מוצקה עם סיכויי הצלחה גבוהים ככל הניתן, פנו עוד היום לעורך דין משרד הביטחון מטעם משרדנו. ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

האם אני יכול/ה לתבוע את משרד הביטחון?

ראשית כל, בתביעות כנגד הצבא, הרי שרק מי שהשתחרר מן הצבא יכול לתבוע. קרי, במידה ועודכם בשירות, הרי שאינכם יכולים לנקוט בצעדים משפטיים.

יש לציין כי תביעות משרד הביטחון מטבען, אינן רק נוגעות לחיילים, כי אם לשוטרים ולשירות בתי הסוהר לשם הדוגמה. במקרים אלו, ובאופן פרטני שב"כ ושב"ס, הרי שאופי התביעה הוא מעט שונה ומורכב, ועל-כן נמליץ לפנות אלינו לייעוץ ראשוני, גם אם אתם עודכם בתפקיד.

את התביעה מגישים אל קצין התגמולים, ועם תביעה זו המוגשת נגדו, מגיעים אל הוועדות הרפואיות שלמרבה הצער, זוכות ללא מעט ביקורת באשר לאופיין ודרכי התייחסותן אל התובעים.

חשיבות החומר הרפואי

הדבר הבסיסי ביותר הוא החומר הרפואי. זה האל"ף בי"ת בתביעות ביטוח, תביעות ביטוח לאומי (ובהן ישנה וועדה רפואית) וכן תביעת משרד הביטחון העורך וועדה רפואית משל עצמו.

כבר החל מן היום של התאונה או של האירוע, יש לאסוף כל פרט ופרט, כל מסמך ולו הקטן ביותר. אפילו קבלה בדמות הוצאה על נושא בריאותי, או נושא שאתם מהססים לגבי מידת הרלוונטיות שלו – שמרו הכול בניילונית או בקלסר. אינכם יודעים עד כמה ערכו של ארכיון זה הוא עצום ורב.

לצד מסמכים רפואיים, הרי שיש להצטייד גם בדו"ח תאונה הניתן מטעם הצבא, הפיקוד. זהו דו"ח שאתם מוכרחים לקבל לידיכם על-פי חוק.

עם כל המסמכים הללו, אנו נוכל להגיש את התביעה, ועם המסמכים הללו אנו נגיע איתנים ונחושים אל הוועדה הרפואית.

היכן מתחילות הבעיות?

נאמר זאת בגלוי כי בכל תיק תביעה ישנן בעיות, וחשיבותו של עורך דין המתמחה בוועדה הרפואית של משרד הביטחון ניכרת ביכולתו לזהות נורות אדומות, ולטפל בהן מבעוד מועד. ההכנה המקדימה היא המפתח להצלחת התיק.

הסוגייה המרכזית היא חוסרים בחומרים רפואיים; במקרים אלו הרי שלעתים נמצא מצב בו נצטרך לומר לתובע כי אין לנו תיק מבוסס מספיק כדי להגיש תביעה. על-כן חשוב שנמשיך ונערוך חיפושים כדי לאסוף ולאגור את כל המסמכים הנדרשים. גם אם מדובר בשיחות לאינספור אל מול גורמים רפואיים.

סוגיה נוספת היא: מה קורה כשדו"ח התאונה איננה מונה את כל הפגיעות? אם למשל חייל נפגע בתאונת דרכים, ולאחר מכן יצא מן הרכב וגם קיבל מכה בראש ולא ציינו את המכה בראש? או נחבל באזור מסוים בזמן התאונה שלא צוין בדו"ח?

או מה קורה כשחייל מקבל מכה חזקה בראש ומכירים בחבלה, אבל לא מכירים בכך שהשמיעה שלו נפגעה באותו האירוע. הרי ההיגיון הבריא אומר לנו שיש קשר בין הדברים.

מכירים את המשפט ההיגיון עזב את הבסיס? ובכן, עלינו להסתמך על הרבה מעבר להיגיון. עלינו לגבות הכול עם נתונים ומסמכים.

התייחסות פרטנית להיבט הנפשי

מלבד הסוגייה הפיזית שנחשבת עוד לפשוטה יחסית להוכחה, הרי שהתחום המאתגר מכול הוא התחום הנפשי.

למרבה הצער, התחום הנפשי הוא לא נדיר, וחיילים רבים יוצאים פצועים בנפשם, לא פחות מאשר בגופן.

נזוז לרגע מן המובן מאליו כגון מעורבות בפעולה צבאית, ונדגים מקרים מצערים ומזעזעים של חיילת אשר עברה אונס בבסיס. כיצד מוכיחים שאותה חיילת שניסתה לאחר מכן להתאבד בצבא ולאחר השירות, הושפעה מאותו האירוע שהתרחש במסגרת הצבאית? או כיצד מוכיחים הטרדה מינית שהביאה לטלטלה נפשית?

חובת ההוכחה איננה פשוטה, המקרים קשים, ולשם כך מוכרחים להסתמך על אנשי ונשות מקצוע משפטיים מן השורה הראשונה.

חשיבות הבחירה בעו"ד מנוסה בוועדות הרפואיות של משרד הביטחון

תביעת משרד הביטחון היא נושא מתסכל, נושא שדורש לוחמניות, אופטימיות ונחישות.

משרדנו פועל בנחישות עבור כל לקוח ולקוחה, ומנתב את כל משאביו כדי להתגבר על הקשיים שמערימה הוועדה הרפואית או הקשיים באיסוף הנתונים הרפואיים, וזאת כדי שהתובע או התובעת ימצו את זכויותיהם ויקבלו את הפיצוי המלא והמקסימלי.

משרדנו עובד עם טובי המומחים הרפואיים בתחום, ועושה זאת מתוך חובתו להתוויית האסטרטגיה המשפטית הטובה ביותר.

לצד מומחים רפואיים, אנו פועלים אל מול חוקרים הבוחנים את טענותינו ושאוספים הוכחות חותכות ובעלות תוקף משפטי.

התייעצו איתנו

בכל שאלה והתייעצות בנושא ייצוג בוועדה הרפואית של משרד הביטחון, אנו מזמינים אתכם להשאיר לנו פניה באתר או ליצור עמנו קשר טלפוני.

תביעות משרד הביטחון - בפירוט:

אנו מזמינים אותך להתרשם מהתוכן באתר, מגוון מאמרים ופסקי דין בנושאים בהם עוסק המשרד.

אנו מקווים שתוכל להפיק תועל מהתוכן באתר, אולם יש להדגיש כי התוכן מתעדכן מעת לעת.

התוכן באתר אינו יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני בשום צורה ואופן.

התקשר עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ בטלפון: 03-9444747 

ו/או השאר פרטיך באתר, לקביעת פגישת יעוץ 

 ללא עלות וללא כל התחייבות. 

לקבלת ייעוץ משפטי

חייגו עכשיו:

03-9444747

סיכום דבר: