מהי ועדת כושר עבודה משרד הביטחון?

מהי ועדת כושר עבודה משרד הביטחון?

כאשר חייל, או עובד צה"ל  נפגע במהלך שירותו הצבאי ואינו מסוגל לשרת בצבא או להשתכר, הוא יישלח אל וועדת כושר עבודה משרד הביטחון, אשר נקראת גם וועדת צר"מ. הכוונה היא אל צוות רפואי מיוחד, כאשר וועדה זו, פועלת באגף השיקום במטרה לקבוע, אם החייל שנפגע מסוגל לעבוד, או שהוא אינו מסוגל לעבוד. 

הוועדה למעשה, עשויה לקבוע את אחת משתי האופציות – הראשונה, שהחייל איבד את כושר עבודתו, או שהפגיעה היא חלקית, כלומר הוא יהיה מסוגל לעבוד ארבע שעות בלבד. אם מדובר באופציה השנייה, החייל הנפגע, יוכל למצוא עבודה חלקית, אם במשרד הביטחון או עבודה בת שעות מצומצמות במקום אחר.

מדובר על ההוראות של אגף השיקום של משרד הביטחון לפי הוראות: 85.01, והוראה 85.02. של ועדת השיקום של משרד הביטחון, תבחן תחילה תשלום עבור תגמול מיוחד (תג"מ) במידה ואכן החייל אכן איבד את כושר עבודתו. יש לציין, כי קיים הבדל בין הוראה מס' 85.01 לבין הוראה מס': 85.02. הוראה 85.01 היא הוראה למתן תשלום מיוחד שמיועד להעניק אמצעי קיום לנכה צה"ל שנקבע ע"י ועדת השיקום במחוז, שהחייל אינו בר שיקום, ולכן אין כל אפשרות לשקמו, ואילו  הוראה 85.02 צמצמה את תחולת  התג"מ, רק במקרים אשר בהם הנכה לא יכול לעבוד בגלל נסיבות אשר קשורות בנכות המוכרת וזה שונה מבעבר, במקרים בהם ההוראה הייתה מרחיבה יותר.

צמצום זכויות הנכים במשרד הביטחון

אנו עדים לכך, כי בשנים האחרונות אגף השיקום של משרד הביטחון וכן ועדת כושר עבודה משרד הביטחון, צמצם באופן משמעותי את זכויות הנכים, כאשר הוא קבע תנאי שרק אם חייל או עובד  אזרח צה"ל, איבד את כושר העבודה החלקי או המלא, הוא יכול יהיה לקבל תגמול מסוג תג"מ, עקב נכותו המוכרת. למעשה, וועדת צר" הינה ועדה פנימית אשר מתכנסת, כדי לקבוע את יכולת העבודה של נכה צה"ל. הועדה הרפואית מחליטה על כושר העבודה של חייל או איש קבע בצה"ל, לאחר שהועדה הרפואית של משרד הביטחון, קבעה את אחוזי הנכות לנפגע.

כאשר חייל, או אזרח עובד צה"ל (בצבא קבע) מגיש תביעה והוא יוזמן אל ועדת כושר עבודה משרד הביטחון, עליו יהיה לצרף חוות דעת מקצועית בפנייתו זו. במידה והנפגע/ החייל קיבל  דחייה על תביעתו, הוא יוכל לערער גם בבג"ץ.

כיצד להתנהג מול ועדת כושר עבודה במשרד הביטחון?

כאשר תתייעצו עם עו"ד המתמחה בתביעות נזיקין מול משרד הביטחון, הוא לבטח ינחה אתכם, כיצד עליכם לנהוג מול ועדת כושר עבודה משרד הביטחון. ראשית, יש לדבר על המגבלות שהנכות מטילה על הנפגע, אם מדובר בכאב כרוני, חוסר שינה, כאבי ראש מתמשכים, וכל מגבלה שמטילה על הנפגע קשיים שקשה יהיה לו להסתדר עימם בעבודה. חשוב לציין, כי בניגוד לוועדה הרפואית הרגילה שניתן יהיה לתקוף באמצעות ביהמ"ש, תקיפה של וועדת צר"מ במשרד הביטחון, נעשית תחילה,באמצעות פניה מנומקת לרופא המחוזי, או לרופא של קצין התגמולים.

כל עו"ד נזיקין שמתמחה בתביעות מול משרד הביטחון יאמר לכם, כי דיון מול ועדת כושר עבודה משרד הביטחון, הוא דיון די ארוך. בוועדה זו, נמצא רופא שהוא רופא שיקומי וכן, הרופא מתמחה בנכות המוכרת. כמו כן, הוועדה תבחן אם לנכה יש נכונות לעבוד וכן, אם הוא יאמר שהוא מעוניין לעבוד, רוב הסיכויים שההחלטה של הוועדה תהיה שעל הנכה יהיה לשוב לעבודה, אם במשרה מלאה ואם במשרה חלקית.

מהו תגמול נצרך ומתי ניתן לקבל תגמול זה ממשרד הביטחון?

תגמול נצרך, הוא תגמול קבוע אשר מוענק לנכה צה"ל שדרגת הנכות שלו היא בשיעור של 50% ומעלה, כאשר רופא של אגף השיקום קבע, כי לא ניתן יהיה לשקם אותו בעבודה שתתאים לנכותו ולכן, עליו יהיה לקבל פיצויים בגין אובד כושר השתכרות. 

אם מדובר במקרה של 50% נכות ומעלה,  אגף השיקום במשרד הביטחון, יעביר לנפגע תגמול חודשי וזאת, בהתאם למצבו המשפחתי, אם הוא רווק, נשוי, נשוי+ילדים , גרוש וכדומה.

תביעות משרד הביטחון - בפירוט:

אנו מזמינים אותך להתרשם מהתוכן באתר, מגוון מאמרים ופסקי דין בנושאים בהם עוסק המשרד.

אנו מקווים שתוכל להפיק תועל מהתוכן באתר, אולם יש להדגיש כי התוכן מתעדכן מעת לעת.

התוכן באתר אינו יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני בשום צורה ואופן.

התקשר עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ בטלפון: 03-9444747 

ו/או השאר פרטיך באתר, לקביעת פגישת יעוץ 

 ללא עלות וללא כל התחייבות. 

לקבלת ייעוץ משפטי

חייגו עכשיו:

03-9444747

סיכום דבר:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support