פוסט טראומה מהצבא

פוסט טראומה מהצבא

ישנם חיילים רבים אשר סובלים מהלם מיד לאחר אירוע מסוים. הבעיה היא שרבים מהחיילים שסובלים מתסמונת  PTSD, הנקראת פוסט טראומה ממשיכים לתפקד כרגיל, עד שקורה להם מקרה, אשר מחזיר אותם לאירוע הטראומטי. 

לרוב, חיילים לוקים בתסמונת זו, עקב שירותם הצבאי ובמיוחד חיילים קרביים. כאשר חייל מגלה כי לקה  בתסמונת פוסט טראומה מהצבא, הוא ייתקל בהליכים בירוקרטים רבים, היות ועלול לעבור זמן רב , עד שתתבצע הכרה רשמית במצבו של החייל מצד משרד הביטחון.

מהם התנאים להכרה כנכה צה"ל לחיילים פוסט טראומטיים ומהם התנאים המצטברים?

על מנת שתביעה בגין פוסט טראומה מהצבא, תתקבל במשרד הביטחון, על החייל שנפגע מתסמונת זו, לעמוד בשני תנאים מצטברים ואלה הם:

  • הנפגע (התובע) מאובחן כפוסט טראומטי, או שהוא סובל מתסמיני PTSD.
  • קיים קשר סיבתי בין התסמונת הפוסט טראומטית לבין שירותו הצבאי והכוונה היא, שפוסט טראומה שממנה הוא סובל נגרמה כתוצאה ישירה של אירוע או אירועים אשר התרחשו בזמן שירותו הצבאי.

מהו סעיף 34 לתקנות הנכות וכיצד נקבעים אחוזי הנכות של החיילים כתוצאה מ-PTSD?

חשוב לציין, כי הסעיף הרלוונטי לקביעה של אחוזי הנכות מהצבא הוא סעיף 34 לתקנות הנכים כאשר אחוזי הנכות נקבעים לפי אחוזי הפגיעה מתסמונת  פוסט טראומה מהצבא : ואלו הם:

  • הפרעה נפשית מזערית כאשר כושרו התפקודי של החייל תקין –  נכות של 5%.
  • הפרעה נפשית עם הגבלה קלה בכושרו התפקודי של החייל – נכות בגובה של 10%.
  • הפרעה נפשית עם כושר תפקוד  מוגבל בדרגה בינונית –נכות בגובה של  20%.
  • הפרעה נפשית עם סימנים אובייקטיביים וכן, קיים צירוף הפרעות על סף גירוי נמוך, הפרעות בריכוז, בחשיבה, באפקט, בכוח ההתמדה אשר מגבילות באופן ניכר את הכושר התפקודי –   נכות של 30%.
  • הפרעה נפשית עם סימנים אובייקטיביים קשים בקשרים בין אישיים תקינים ויחד עם הפרעות של סף גירוי נמוך, הפרעה בחשיבה ובריכוז, בכוח ההתמדה אשר מגבילות באופן קשה את כושרו התפקודי של החייל –   50%  נכות.
  • כאשר החייל סובל מהפרעה נפשית קשה ביחסים בין אישיים, בבחינה של המציאות והשיפוט, יחד עם סימנים אובייקטיביים קשים של ירידה בסף הגירוי בריכוז, בחשיבה, בכוח התמדה והרצון, אשר מגבילות את כושרו התפקודי ברמה קשה מאוד – 70%.
  • המצב החמור ביותר, כאשר החייל אינו מסוגל לתפקד באופן עצמאי ועליו לקבל סיוע צמוד בחיי היום,יום או באשפוז – 100% נכות.

השלבים בבדיקת התביעה של חיילים שלקו בתסמונת פוסט טראומה מהצבא באמצעות האגף לשיקום נכים

יש לדעת, כי כאשר חייל לקה בתסמונת פוסט טראומה מהצבא והוא מגיש תביעה נגד משרד הביטחון, אגף שיקום נכים, בודק בקפידה את עברו של התובע, על מנת שיוכל לוודא כי מדובר בהפרעה פוסט טראומטית והפרעה זו, היא בגין שירותו הצבאי ולא מאירוע אחר שאינו קשור לשירותו הצבאי, אשר אינו קשור לשירותו הצבאי, כי אם נגרם לו לפני שירותו הצבאי או במהלך הילדות. 

למשרד הביטחון, קיימים כל האמצעים לביצוע חקירה אם ברשויות הרווחה, בתי הספר, קופות החולים ובתי הספר שבו למד החייל לפני גיוסו לצה"ל. כאשר החומר של החייל שנפגע מפוסט טראומה מגיע למשרד הביטחון, יופנה הנפגע לפסיכיאטר מטעם אגף לשיקום נכים, על מנת לקבל חו"ד אשר תבחן, את הקשר הסיבתי בין השירות הצבאי להפרעה.

במידה, וקצין התגמולים שוכנע כי תסמונת PTSD, אכן נגרמה לחייל במהלך שירותו הצבאי, הוא יחליט  על פי חוות דעתו  של הרופא הפסיכיאטר המומחה ואז, יעביר את התובע לוועדה הרפואית במשרד הביטחון, כאשר הם אלה אשר יחליטו בדבר נכותו של התובע. לפני כל החלטה על תביעה בגין פוסט טראומה בצבא, מומלץ להתלוות עם עו"ד המתמחה בתביעות נזיקין מול משרד הביטחון, כך שהסיכויים להצליח בתביעה יהיו רבים יותר.

תביעות משרד הביטחון - בפירוט:

אנו מזמינים אותך להתרשם מהתוכן באתר, מגוון מאמרים ופסקי דין בנושאים בהם עוסק המשרד.

אנו מקווים שתוכל להפיק תועל מהתוכן באתר, אולם יש להדגיש כי התוכן מתעדכן מעת לעת.

התוכן באתר אינו יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני בשום צורה ואופן.

התקשר עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ בטלפון: 03-9444747 

ו/או השאר פרטיך באתר, לקביעת פגישת יעוץ 

 ללא עלות וללא כל התחייבות. 

לקבלת ייעוץ משפטי

חייגו עכשיו:

03-9444747

סיכום דבר:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support