רשלנות רפואית בניתוחי לייזר בעיניים

ניתוח לייזר בעיניים לתיקון הראיה ולצורך הסרת המשקפיים (או עדשות מגע) הינו אחד מהניתוחים השכיחים ביותר בישראל וברחבי העולם כולו. 

עם זאת, יש לזכור שהמדובר גם בניתוח רגיש ועדין, שכרוך בסיכונים וסיבוכים שונים, שחשוב להיות מודע להם מלכתחילה. בנוסף, וכמו כל ניתוח אחר, גם ניתוח זה עלול לגרום לנזקים מיותרים בשעה שהוא מתבצע ברשלנות ובידיים בלתי מיומנות. 

כיצד מתבצע ניתוח לייזר בעיניים?

הרוב המוחלט של ניתוחי הלייזר בעיניים נעשה כיום באמצעות שיוף קרנית העין (אידוי חלק מרקמת הקרנית) ע"י  קרן לייזר באמצעות אחת משלוש השיטות הבאות: PRK, Lasik, ו-IntraLasik.

כל שיטה מיועדת לסוג מסויים של מטופלים, ולכל אחת מהן יש את היתרונות והחסרונות שלה. 

1. שיטת PRK

הינה השיטה הכי ותיקה מבין השיטות, אשר נמצאת בשימוש כבר כ-30 שנה. 

שיטה זו מתאימה למטופלים בעלי קוצר ראיה, קרי בעלי מספרי מינוס במשקפיים (שגם מהווים את רוב המטופלים בניתוחי לייזר בעיניים). 

בשיטת PRK בתחילה מוסרת מהקרנית שכבת תאי ציפוי, לאחר מכן מתבצע שיוף/אידוי של הקרנית על ידי קרן לייזר, ולבסוף מונחת על הקרנית עדשת מגע שמגנה עליה למשך כשבוע ימים, עד להתחדשות שכבת תאי הציפוי של הקרנית. 

תופעות הלוואי שצפויות בימים הראשונים לאחר הניתוח כוללות כאבים, טשטוש ראיה, רגישות לאור, ועוד. בהמשך, תופעות אלו נעלמות, בעוד הראיה הולכת ומתחדדת במהלך השבועות שלאחר מכן. 

2. שיטת Lasik

הינה שיטה מתקדמת יותר משיטת PRK, אשר נמצאת בשימוש כ-20 שנה, ומשתמשת בקרן לייזר מדוייקת יותר.

שיטת Lasik  עדיפה על שיטת PRK במספר היבטים: 

ראשית, היא גורמת לפחות כאבים ואי נוחות באופן משמעותי. 

שנית, היא מביאה להתחדדות הראייה כבר בימים הראשונים שלאחר הניתוח. 

שלישית, היא מתאימה לא רק למטופלים בעלי קוצר ראיה (מספרי מינוס במשקפיים), אלא גם למטופלים בעלי רוחק ראיה (מספרי פלוס במשקפיים) ובעלי צילינדרים גבוהים. 

אולם, בשיטת  Lasik  מוסרת יותר רקמת קרנית בהשוואה לשיטת PRK, ועל כן היא איננה מתאימה למטופלים בעלי קרנית דקה מדי, או מטופלים בעלי מספרי משקפיים מאד גבוהים.

בשיטת Lasik מפרידים ומרימים שכבה דקה של הקרנית באמצעות קרן לייזר מדוייקת וממוחשבת, לאחר מכן משייפים/מאדים את הקרנית על ידי קרן לייזר, ולבסוף מחזירים למקומה את השכבה הדקה של הקרנית שהורמה קודם לכן.

3. שיטת IntraLasik

הינה פיתוח מתקדם יותר של שיטת Lasik.

שיטה זו מתבצעת כשם ששיטת Lasik מתבצעת, אולם היא משתמשת בקרן לייזר מתקדמת יותר בשם Intralase, שמאפשרת דיוק רב יותר ביצירת הפיצול השכבתי, ועל כן מתאימה גם לבעלי קרנית דקה יחסית (אם כי עדיין לא דקה מדי). 

מי אינו כשיר לעבור ניתוח לייזר בעיניים?

הפיתוי לעבור ניתוח לייזר בעיניים לצורך שחרור התלות במשקפיים או עדשות מגע הינו רב וטבעי, אולם חשוב להיות מודע לכך שלא כל אחד יכול לעבור ניתוח זה. 

למעשה, ישנם סוגים רבים של אנשים שאינם כשירים לעבור ניתוח לייזר בעיניים, וביניהם:

  • בעלי קוצר ראייה מאד גבוה (לרוב מעל מינוס 10).
  • בעלי רוחק ראיה מאד גבוה (לרוב מעל מינוס 5). 
  • בעלי מספר משקפיים לא יציב, אשר השתנה בשנה האחרונה. 
  • בעלי קרנית דקה מדי או פני שטח קרנית לא סדירים. 
  • מי שלוקה במחלות עיניים, כגון קטרקט, גלאוקומה, יובש חמור בעיניים ועוד.
  • מי שלוקה במחלות אוטואימוניות, כגון לופוס, דלקת פרקים, פסוריאזיס, ועוד. 
  • מי שלוקה במחלת איידס.
  • מי שלוקה במחלת סרטן פעילה, עם דיכוי חיסוני.
  • מי שנוטל סטרואידים באופן קבוע.
  • נשים הרות.

מהם הסיכונים והסיבוכים שכרוכים בניתוח לייזר בעיניים?

כמו כל ניתוח, גם ניתוח לייזר בעיניים עלול להיות כרוך סיבוכים שונים, ולהלן חלק מהם: 

  1. אקטזיה (עיוות הקרנית). אקטזיה נחשבת לסיבוך החמור ביותר של ניתוחי הלייזר בעיניים, ולגורם השכיח ביותר בתביעות רשלנות רפואית בניתוחים אלו. מדובר בסיבוך שנגרם עקב שיוף יתר של הקרנית, שגורם לקרנית להיות דקה יותר (בדרך כלל מאחר שהקרנית הייתה דקה מדי מלכתחילה ועל כן לא התאימה לניתוח לייזר) ולפתח בליטה בצורת חרוט. האקטזיה גורמת לעיוות חמור בראיה, שלא ניתן לתקן על ידי הרכבת משקפיים או עדשות מגע, כי אם רק על ידי השתלת קרנית. 
  2. זיהומים. 1 לכל 2,500 עד 10,000 עלול לסבול בעקבות הניתוח מזיהום חיידקי, ובמקרים נדירים גם מזיהום פטרייתי. 
  3. יובש בעיניים. היובש בעיניים נגרם כתוצאה מתזוזת הקרנית וחיתוך העצבים באיזור זה, והוא שכיח בעיקר בקרב מנותחים ששוהים שעות רבות ביום מול מסך המחשב.  

כיצד מתרחשת רשלנות רפואית בניתוחי לייזר בעיניים?

הרשלנות הרפואית בניתוח לייזר בעיניים עלולה להתרחש בנסיבות שונות, כפי שיודגם להלן:

  1. ביצוע ניתוח לייזר בעיניים במטופל שאינו מתאים ואינו כשיר לעבור ניתוח כזה.
  2. ביצוע ניתוח הלייזר בעיניים על ידי רופא שאינו מיומן ומנוסה בניתוח כזה. 
  3. ביצוע ניתוח הלייזר בעיניים בשיטה שאינה מתאימה למנותח.
  4. ביצוע ניתוח הלייזר בעיניים מבלי שהתקבלה הסכמתו מדעת של המנותח לביצוע הניתוח, כלומר, מבלי שניתן לו הסבר מלא ומקיף על מהות הניתוח, ובמיוחד על הסיכונים והסיבוכים שהוא כרוך בהם, בצד סיכויי הצלחתו. 

עם זאת, חשוב להיות מודע לכך שכדי לבסס תביעה בגין רשלנות רפואית בניתוח לייזר בעיניים, יש להוכיח לא רק שהרופא התרשל, כך שהוא פעל בניגוד לסטנדרט המקצועי שמצופה ממנו, אלא גם שלמנותח נגרם נזק, וכי קיים קשר סיבתי בין התרשלות הרופא לנזק שנגרם למנותח (כלומר, שהנזק שנגרם לו אכן נגרם בגלל התרשלות הרופא ולא בגלל סיבה אחרת שאיננה קשורה לרופא ו/או לניתוח).  

לפיכך, במידה שעברת ניתוח רפואי בעינייך, והינך חושד שנגרמה כלפייך רשלנות רפואית בניתוח זה, מומלץ להתייעץ עם עו"ד שבקי ומנוסה בתביעות רשלנות רפואית כדי להחליט האם יש מקום להגיש תביעת פיצויים בגין הניתוח או לאו. 

להתייעצות עם עורך דין רשלנות רפואית בניתוחי לייזר בעיניים, אנו מזמינים אתכם לכתוב לנו בוואטסאפ, להשאיר לנו פניה באתר או ליצור עמנו קשר טלפוני ישיר.

רשלנות רפואית - בפירוט:

אנו מזמינים אותך להתרשם מהתוכן באתר, מגוון מאמרים ופסקי דין בנושאים בהם עוסק המשרד. כלל המאמרים נכתבו על-ידי עורך דין לתביעות רפואיות מומחה מטעמנו.

אנו מקווים שתוכל להפיק תועל מהתוכן באתר, אולם יש להדגיש כי התוכן מתעדכן מעת לעת.

התוכן באתר אינו יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני בשום צורה ואופן.

התקשר עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ בטלפון: 03-9444747 

ו/או השאר פרטיך באתר, לקביעת פגישת יעוץ 

 ללא עלות וללא כל התחייבות. 

לקבלת ייעוץ משפטי

חייגו עכשיו:

03-9444747

סיכום דבר:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support